De symboliek van het Gouden Kompas

De vzw Cocom, voluit het Competentiecentrum Ode aan de Mens, dat op 29/12/2011 werd omgevormd tot de Cocom Group CVBA SO, staats sinds de oprichting voor de volgende visie: Cocom ijvert voor de herwaardering van de mens in zijn sociale, emotionele en intellectuele identiteit.

Het kompas visualiseert deze – ondertussen wijdverspreide – Cocom-visie. Een symbolische keuze! Want het is de ambitie van Cocom om als richtingaangever of aanwijzer te fungeren. Net zoals een kompas wijst Cocom mensen en organisaties de weg, zodat zij hun plaats vinden in onze maatschappij. Zo helpt Cocom de meest kwetsbaren en andere mensen die hun persoonlijke statuut willen versterken. Daarbij schuwt Cocom het sociaal-economische debat niet – vandaag en morgen.

In deze context besliste Cocom om elke twee jaar een Gouden Kompas uit te reiken aan de organisatie of onderneming die zich het meest verdienstelijk toonde bij de realisatie van één van de Cocom-initiatieven. Het Gouden Kompas is een bronzen beeldhouwwerk met in het hart van de sculptuur een 18kt gouden inzet. Het is ontworpen, en met liefde gemaakt, door de kunstenares Pauline Schreibers. Als basis gebruikte ze het Cocom-logo – van de hand Carmen Quina – en vond ze inspiratie in de link tussen water en verbondenheid.

1-1-2-3.jpg
  • 1-1-3-3.jpg
  • 20070426dsc1619-2-3.jpg
  • 20070426dsc1621-1-3.jpg