Renovatie geeft historisch zeilschip Shielmartin tweede leven

De geschiedenis van het zeilschip Shielmartin is intrigerend. In 1953 gaf Desmond Keatinge de scheepswerf Thomas Skinner & Co de opdracht tot een uniek ontwerp: een schip dat de woelige zee aankon, maar met een heel lage diepgang. Want het moest de mond van Sutton Creek kunnen binnenvaren. Dat werd het zeilschip Shielmartin. Het kende een rijke maar slopende levensloop. Vandaag ligt het zwaar gehavende casco in het GOCA, klaar voor restauratie. Een prachtige uitdaging, want het unieke karakter van dit schip vraagt om een herwaardering. Daarom blazen wij dit belangrijke patrimonium met plezier nieuw leven in!


Futur-o-stalgie

Het project is zo innovatief en creatief dat het smeekt om een neologisme: futur-o-stalgie. Ofwel: de combinatie van historisch onroerend erfgoed en futuristische technologieën. Want het zeilschip krijgt – met respect voor haar karakter en geschiedenis – een state of the art hybride motor en high tech apparatuur met een low carbon footprint-garantie. Maar er is meer! Dezelfde futurostalgie geldt ook voor de mensen die de Shielmartin zullen restaureren, renoveren en aanpassen. Want voor het bouwproces schakelen wij jongeren in die tijdens de opleiding houtbewerking van GOCA (zie pagina 36) de juiste motivatie en inzet toonden. Deze jongeren hadden vaak een moeilijke start in het leven, maar zijn bereid om aan zichzelf te werken. Via dit project stomen wij hen klaar voor een nieuwe toekomst. Ze leren heel wat technische, maar ook interpersoonlijke vaardigheden, die hun afstand tot de maatschappij verkleinen.

Ervaren instructeurs in ambachtelijke houtbewerking, met een track record in de begeleiding van jongeren en langdurig werklozen, begeleiden hen. Bovendien staan topexperten zoals de wereldberoemde scheepsarchitect Frans Maas hen bij. Deze laatste wil op zijn 71ste de nostalgie van het schip verzekeren, en zijn kennis overdragen aan de jongeren. Een andere expert is Kay Hameyer, Prof. Dr.-Ing. Dr.h.c. dr. hab., Institutsleiter - RWTH AACHEN UNIVERSITY. Prof. Hameyer is een grote innovator en dé wereldleider op het vlak van elektromotoren en hybride aandrijvingen. Zijn werkwijze zal de Shielmartin een uniek karakter geven binnen de Sociale Economie en binnen Corporate Social Responsability.

Herwaardering van de mens

De kern van futurostalgie? De herwaardering van de mens in zijn sociale, emotionele en intellectuele identiteit. Het project Shielmartin vormt de kroon op een intensief opleidings- en attitudetraject. 

Teamwork troef

Het Shielmartin-project heeft een coöperatieve structuur. Net zoals alle andere Cocom-projecten linken wij ons dus aan een scala van partners uit verschillende hoeken, en van diverse niveaus. We selecteerden deze partners nauwkeurig, en stelden daaruit een uitgelezen raad van bestuur samen. Zo zitten ook grote bedrijven en maatschappelijke stakeholders op koers voor de realisatie van dit project. Enerzijds uit maatschappelijke overwegingen, anderzijds vanwege de innoverende meerwaarde.  Samen met de haven van Gent creëerden wij een lokale verankering met bedrijven zoals VOLVO, Lemahieu en Decolvenaere. En op industrieel niveau zetten Siemens, EMROL, Electroproject, Eandis en vele anderen hun schouders onder onze futurostalgie.

Primeur en voorbeeld

Wij zullen de Shielmartin, een ambachtelijk gebouwd schip, tot een gedurfd niveau van innovatie tillen. Een niveau dat zelfs de creativiteit van onze topingenieurs en scheepsarchitect op de proef stelt. Want het is een primeur dat zo’n schip een nagenoeg zero carbon footprint heeft.
Bovendien is de Shielmartin op élk vlak een toonbeeld van duurzaamheid: sociaal-menselijk, educatief, technisch, ecologisch en maatschappelijk. Want de jongeren die eraan zullen meewerken, varen in het kielzog van de Shielmartin een nieuwe koers, recht naar de arbeidsmarkt.